Wednesday, August 10, 2011

wanita dan rokok

Dalam masa lima tahun terakhir ini selalu sangat nampak wanita merokok dimerata- rata tempat ,Dulu sangat jarang kecuali di cafe ,pub dan resto.Sekarang rupanya sudah sangat meluas dan tak ada lagi rasa pelik semaunya nampak normal jer sekarang :-)

Angka statistik dari Laporan WHO mengatakan bahwa jumlah perokok meningkat 2.1% per tahun di negara berkembang, sedangkan dinegara maju angka ini menurun sekitar 1.1% per tahun. Penelitian di Jakarta menunjukkan 64.8% laki-laki dan 9.8% perempuan dengan usia di atas 13 tahun adalah perokok.

Rokok dan perempuan? Hal ini telah melibatkan permasalahan tentang gender, femininitas, kesihatan janin, kanser payudara, kanker rahim, penampilan diri, dan gaya hidup.Perempuan merokok adalah sebuah problematika klasik. Dua hal penting masalah perempuan dengan rokok ialah dimulai dengan masalah kesihatan.

Dalam masalah kesihatan, banyak berita yang memaparkan tentang berbagai penyakit akibat kebiasaan merokok.Diantaranya batuk kering, kanser paru-paru, kanker mulut, dan sebagainya. Merokok juga menimbulkan perasaan takut, gementar, bimbang, resah, melemahkan akal, mengurangi nafsu makan, menguningkan wajah dan gigi, menyempitkan pernafasan, menjadikan manusia malas dan lemah, dan lain-lain.

Setiap kali kita menyalakan rokok, maka denyut jantung bertambah, kemampuan jantung membawa oksigen berkurang,HDL turun, dan menyebabkan pengaktifan platelet (sel-sel penggumpal darah). Orang seringkali tidak mau berhenti merokok karena alasan takut gemuk karena ngemil sebagai pengganti rokok membuat berat badan bertambah.Namun, mereka tidak menyadari bahwa risiko penyakit jantung akibat merokok setara dengan 100 pon kelebihan berat badan.

Setiap orang yang merokok, lelaki atau perempuan, pastinya mereka mengetahui bahaya dari merokok. Tapi, mengapa masih tetap mempertahankan sikap merokok?Perempuan perokok sudah memilih merokok sebagai gaya hidup mereka dengan segala bahaya dan risiko yang akan ditanggungnya sendiri.



** masalah nyer sekarang .. haku pun smoker women ..kikiki

1 comment:

HP IN MEMORY ....

yatt-lateef.blogspot.com

Hot Mummy Group

Assalamualaikum dan Salam sejahtera ,

Saya Mummy Anna Founder untuk Hot Mummy Group , dan Queens Mummy (FB) pertama sekali terima kasih yang tak terhingga buat kawan - kawan dan follower Hot Mummy Group dan Queens Mummy tanpa anda tak adalah group ini .
Disini saya ceritakan sedikit tentang lakar belakang saya ..saya mummy pada 3 orang anak ..berkerja dan dalam masa yang sama meguruskan bisnes kecil kecilan ..mempunyai suami yang penyayang san sentiasa memberi sokongan atas segala kerja dan apa saja yang saya lakukan ...

Tujuan Hot Mummy ditubuhkan adalah untuk bertukar- tukar pendapat , menambah kawan - kawan dan dalam masa yang sama megeratkan silatulrahim .. moga segala yang diimpikan akan menjadi kenyataan aminn....